6 Aralık 2013 Cuma

Heykeltraşcılık Nasıl Bir Meslek

Heykeltraş

 TANIM
Taş, beton, demir, sac, bronz, ağaç, polyester gibi maddeleri işleyerek anıtlar, abideler 
çeşitli şild, plaket veya süs eşyaları yapan kişidir.
 
GÖREVLER
 Yapacağı eseri zihninde tasarlar,
 Kullanılacak malzemeyi seçer,
 Eserin, alçı, balmumu veya çamurla taslağını (eskizini) hazırlar,
 Taslağın ölçümlerini gerçek malzeme üzerine nokta veya çizgi halinde işaretler,
 Kullanılan malzemenin türüne göre uygun alet ve gereçleri kullanarak istenilen formu 
kabaca oluşturur,
 Taş ve beton dışındaki maddelerle çalışıyorsa ekleme, kalıp alma, kaynatma gibi 
yöntemlerle malzemeye şekil verir,
 Elmas veya çelik uçlu kalemlerle oluşturulan formun ince oyuntularını şekillendirir,
 Eserin yüzeyini parlatır.
 
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
 Çeşitli ağırlık ve büyüklükte çekiçler,
 Elmas ve çelik uçlu kalemler,
 Murç, tarak, pergel, ölçüm aletleri,
 Ağrandizör (büyültme aleti),
 Çeşitli elektrikli aletler,
 İskarpela,
 Tahta tokmaklar,
 Taş, beton, alçı, ağaç, bakır, çamur, polyester, bronz, döküm vb. malzemeler.
 
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Heykeltraş olmak isteyenlerin;
 Üst düzeyde tasarım ve çizim yeteneğine sahip,
 Şekiller arasındaki ilişkileri, cisimlerin uzaydaki (mekandaki) durumlarını görebilen,
 Ellerini ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
 Güzel sanatlara ilgili, yaratıcı,
kimseler olmaları gerekir.
 
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Heykeltraş çalışmalarını atölyede yürütür. Çalışma ortamı kirli, çamurlu fakat sakindir. 
Heykeltıraş genellikle tek başına çalışır, zaman zaman müşterilerle ve diğer sanatçılarla 
iletişim halinde olabilir.
 
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Özel Yetenek Sınavı sonuçlarına göre öğrenci alan ve “Heykel” alanında eğitim veren “Güzel 
Sanatlar Fakülteleri”, “Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakülteleri”nin ve Plastik 
Sanatlar Fakültelerinin bulunduğu üniversiteler şunlardır:
 Akdeniz Üniversitesi (Antalya), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Anadolu Üniversitesi (Eskişehir), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Atatürk Üniversitesi (Erzurum), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Bilkent Üniversitesi (Ankara), Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Heykel 
Bölümü,
 Cumhuriyet Üniversitesi (Sivas), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Dokuz Eylül Üniversitesi (İzmir), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Erciyes Üniversitesi (Kayseri), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Hacettepe Üniversitesi (Ankara), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Haliç üniversitesi Güzel sanatlar Fakültesi Plastik sanatlar Resim heykel takı tasarımı 
ve seramik(İstanbul)
 Kocaeli Üniversitesi Güzel sanatlar Fakültesi heykel bölümü 
 Marmara Üniversitesi (İstanbul), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Mersin Üniversitesi (Mersin), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Mimar Sinan Üni. (İstanbul), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Okan üniversitesi Plastik sanatlar Fakültesi Resim heykel 
 Muğla Üniversitesi Güzel Sanatlar fakültesi, Heykel Bölümü,
 Mustafa Kemal Üni. (Hatay), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Selçuk Üni. (Konya), Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü,
 Yeditepe Plastik sanatlar Resim heykel seramik(İstanbul)
 
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Sanat Tarihi,
 Resim,
 
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) herhangi bir puan türünden barajı aşarak 
başarılı olduktan sonra, ilgili üniversitece yapılacak olan özel yetenek sınavına 
girmeleri ve başarılı olmaları gerekmektedir. 
 Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) başarılı olanlar girmek istedikleri fakülteye ön 
kayıtlarını yaptırarak özel yetenek sınavlarına katılırlar. Adaylar başvurdukları 
programların tüm yetenek sınavlarına katılmak zorundadırlar. Başarı gösteren adaylar 
kesin kayıt yaptırmaya hak kazanmaktadırlar.
 
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
 Eğitim 4 yıl süreli olup, heykel bölümünde heykel ile ilgili bütün konulara yönelik 
bilgiyle donatılmış ülkemizin kültürel gelişmesine katkıda bulunacak yaratıcı 
heykeltıraş ve tasarımcılar yetiştirmek amaçlanmıştır. Bu amacın gerçekleşmesi için 
yaratıcı ve uygulamalı bir eğitim ve öğretim programı uygulanır. Eğitimde ana ilke 
öğrencinin yaratıcı kişiliğini geliştirmektir. Bu açıdan eğitim de öğrencinin bilgi, beceri, 
bilimsel ve yaratıcı yeteneklerinin gelişmesini sağlayıcı kavramsal ve deneysel 
çalışmalar yapılır.
 Birinci sınıftaki temel sanat eğitimine paralel olarak üç boyutlu şekillendirme, anatomi, 
sanat tarihi ve yorumu ve teknoloji dersleri temel dersler olarak verilir. Ayrıca heykel 
tasarım atölyelerinde çalışmalarla, optik anlatım ve devingen şekillendirme yapabilme, 
denemeleri ile öğrenciye mesleğiyle ilgili gerekli malzemelerle şekillendirme yapabilme 
bilgi ve becerileri kazandırılır. Taş, metal, tahta, seramik ve yapay malzemeleri 
kullanabilmesi, teknolojileri öğrenmesi ve bunlarla soyut, somut çalışmalar yapabilmesi, 
yaratıcı kişiliğini geliştirmesi sağlanır.
 Peyzaj mimarisinin ve çevre tasarım dersleri öğrencinin eserleriyle doğa ilişkilerini 
kurabilmesi ve çevrede düzenleme yapabilmesine yardımcı olmaktadır. Dördüncü 
sınıfta heykel çalışmaları yoğunlaşır. Üçüncü sınıfta zorunlu olarak gördüğü taş, tahta, 
seramik ve yapay malzeme atölyelerinden birini seçer ve uygulamaların bir kısmını bu 
atölyelerin verdiği imkanlarla yapar. Çalışma yeri donatım, öğretim elemanı ve öğrenci 
sayısı bu çalışmaların zaman ve süresini etkileyebilmektedir.
 Heykel bölümünde okutulan dersler fakülteler arasında bazı farklılıklar göstermesine 
rağmen amaç ve içerik yönünden aynıdır. 
 Okutulan bazı dersler şunlardır: Temel Eğitim, Heykel, Anatomi, Sanat Anatomisi, 
Teknik Çizim, Perspektif, Uygarlık Tarihi, Fotoğrafçılık ve Temel Optik, Toplum Bilim, 
Desen, Sanat Tarihi, Antropoloji, Felsefe, Algı Psikolojisi, Görsel Algılama, Mitoloji, 
Heykel Teknikleri, Çağdaş Sanat ve Yorumu, Kitle İletişim Kurumları, Yöntembilim ve 
Tez Çalışması gibi bölüm derslerinin yanında Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk 
Dili, Yabancı Dil, Beden Eğitimi gibi genel kültür dersleri de gösterilmektedir.
 
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Meslek eğitimini tamamladıktan sonra “Heykel Bölümü” Lisans Diploması ve "Heykeltraş" 
unvanını alırlar.
 
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
 Heykeltraşlar genellikle bağımsız çalışırlar.
 Kültür Bakanlığı Güzel Sanatlar Müdürlüğüne bağlı kurumlarda, özel galerilerde sanat 
danışmanı olarak görev alabilirler.
 Üniversitelerde öğretim elemanı olarak görev yapabilirler.
 Heykeltraşlık düzenli gelir getiren bir meslek değildir. Bazı kimseler bu sanatı bir yan 
uğraş olarak sürdürdüklerinden ancak çok üstün yetenekli ve girişimci olanlar bu alanda 
kariyer edinebilirler.
 
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler eğitimleri süresince Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun verdiği öğrenci 
kredisi ile çeşitli kurum ve kuruluşlar tarafından sağlanan burslardan faydalanma olanaklarına 
sahiptirler. 
 
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonrası kazanç ise heykeltraş’ın yeteneğine, üretkenliğine, tanınmışlığına, 
girişkenliğine, sanat çevresiyle ve halkla ilişkilerine göre değişkenlikler göstermektedir.
 
MESLEKTE İLERLEME
 Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak 
akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, 
doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
 Kendini belli bir alanda yetiştirerek uzmanlaşabilir.
 Çeşitli kuruluşlara sanat danışmanlığı yapabilir.
 
BENZER MESLEKLER
 Ressamlık,
 Kalıpçılık teknikerliği.
 
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSYS-2010 Başvuru Kılavuzu,
 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Güzel Sanatlar Fakültesi 1991-1992 Dokuz Eylül Üniversitesi yayını,
 Marmara Üniversitesi Rehberi "Marmara Üniversitesi Temmuz 1991",
 Türk Meslekler Sözlüğü İİBK Genel Müdürlüğü Yayın NO: 190,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
 Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube 
Müdürlükleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız İçin Teşekkür Ederim