6 Aralık 2013 Cuma

Reklamcılık Nasıl Bir Meslek

Reklamcılık

 TANIM
Reklamcı, herhangi bir ürünü ve hizmeti özellikleri ile tanıtarak kişilerin etkilenmelerine 
ve satın almaya istekli hale gelmelerine çalışan kişidir.
GÖREVLER
 Satılması istenen mal veya hizmetin niteliklerini belirler,
 Bu mal veya hizmete kimlerin ihtiyaç duyabileceği konusunda ön araştırma yapar,
 Bu gruplara malı tanıtmak için etkileyici tanıtım malzemelerinin tasarımlarını 
hazırlar (gazete, dergi, ilan metinleri, grafik tasarımları, afiş, bilboard, yol panosu, 
TV. sinema filmi, senaryo, görüntü ve sözleri, radyo spotları vb.),
 Reklama yönelik olarak hazırlanan kompozisyonların basımı, çekimi, yayını ve benzeri 
çalışmaları kontrol eder ve çalışmaların hedef kitleye ulaşmasını sağlar,
 Kitaplar, dergiler, afişler, grafikler, broşürler ve benzeri reklam araçlarında 
kullanılmak üzere çizim tasarıları yapar veya yapılmasını sağlar,
 Mal veya hizmetin içeriğine uygun olarak reklam faaliyetlerini konferans ve 
seminerler gibi halkla ilişkiler faaliyetleri ile destekler,
 Açık hava reklam sunumlarını (stadyum, pano, toplu taşıt araçları) gerçekleştirmek 
üzere çalışmalarda bulunur,
 Yürütülen reklam kampanyaları ve maliyeti hakkında müşterileri bilgilendirir,
 Her türlü reklam çalışmalarında hedef kitleye ulaşılıp ulaşılmadığı konusunda 
araştırmalar yapar, gerekli önlemleri alır, reklam etkinliği ölçümleri yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
 Grafik tasarım ve uygulamaya özgü özel amaçlı bilgisayar,
 Tepegöz, dia projeksiyen makinesi, fotoğraf makinesi, karanlık oda malzemeleri,
 Fotokopi makinesi, telefon, teyp, kaset, video, tv., 
 Kırtasiye malzemeleri,
 Suluboya, guaş boya, fırça vb. boya malzemeleri,
 Kitap, broşür, dergi, afiş gibi basılı yayınlar,
 Araştırma anketleri,
 Çizim masası vb.
 
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Reklamcı olmak isteyenlerin;
 Genel kültür seviyesi yüksek,
 Sosyoloji, psikoloji ve sanata ilgili, bu alanlarda başarılı,
 Yaratıcı, hayal gücü fazla, mizah anlayışı olan,
 Düşüncelerini söz ve yazı ile başkalarına etkili bir biçimde aktarabilen,
 Dışa dönük, girişimci
 Yeniliklere açık ve başkaları ile işbirliği yapabilen
kimseler olmaları gerekir.
 
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Reklamcılar kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşlarına ait reklam, tanıtım, halkla ilişkiler 
bölümlerinde, medya kuruluşlarında ve reklam ajanslarında çalışırlar. Çalışma ortamı çok 
hareketlidir. İşyeri genellikle ileri teknoloji iletişim araçları, reklam ve grafik tasarımına 
özgü bilgisayarlar ile donatılmış iyi aydınlatılmış, rahat ve temizdir. Çalışma saatleri tam 
gün olup, hafta sonu veya gece çalışmak, seyahat etmek gerekebilir. Reklamcı çalışırken 
mal ve hizmet tanıtımında bulunan firma sahipleri ve ilgili ünite yöneticileriyle, reklam 
ajansı sahip ve yöneticileriyle, araştırmacılar, senaristler, casting (oyuncu) ajansları, 
matbaacılarla, basın yayın kuruluşları, reklam birimleri personeliyle, anketörler, 
grafikerler, fotoğrafçılar ve çekimlerde stüdyo şefleri ile, meslektaşlarıyla iletişimde 
bulunur. Reklamcılık tek başına olduğu kadar grup halinde, işbirliği içinde çalışmayı da 
gerektirmektedir.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Bu mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelere bağlı fakültelerin “Reklamcılık” bölümlerinde 
verilmektedir.
 Bahçeşehir Üniversitesi (İstanbul) İletişim Fakültesi,
 İstanbul Bilgi Üniversitesi (İstanbul), İletişim Fakültesi,
 Kadir Has Üniversitesi, (İstanbul), İletişim Fakültesi,
 Kocaeli Üniversitesi, İletişim Fakültesi.
 
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Resim,
 Psikoloji, Sosyoloji.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS) 
“Reklamcılık” lisans programı için yeterli “TS-1” puan almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda 
“Reklamcılık” lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih 
etmek gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal Bilimler, 
Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat ve Genel Kültür ve Türkçe -
Matematik alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından 
yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir 
ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden 
adayların yerleşme şansları azalmaktadır.
Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, İnternet 
Gazeteciliği ve Yayıncılığı, Tasarım ve Basım Yayıncılık, Matbaacılık, Matbaacılık ve Baskı 
Teknikleri, Pazarlama , Pazarlama ve Satış, Perakende Satış ve Mağaza Yönetimi, 
Parekendecilik ve Mağaza Yönetimi, Piyasa Araştırmaları ve Pazarlama, Piyasa 
Araştırmaları ve Reklamcılık, Satış ve Reklam Yönetimi, Satış Yönetimi, Reklamcılık 
Yönetimi, Bilgisayar Destekli Yayıncılık, e-Ticaret, İletişim ve Halkla İlişkiler, Marka 
İletişimi, İnternet ile Pazarlama, Masaüstü Yayıncılık, Grafik ve Reklamcılık Bilgisayar 
Destekli Tasarım ve Animasyon, Basım ve Yayın Teknolojileri Basın ve Yayın, Basın ve 
Yayıncılık Önlisans programlarından mezun olanların, ÖSYM tarafından yapılan Dikey 
Geçiş Sınava (DGS ) başvurup, başarılı olduklarında “Reklamcılık” lisans programına dikey 
geçiş yapabilirler. 
 
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi;
Liseden sonra 4 yıldır.
Eğitim süresince: Türk Dili ve Edebiyatı, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Yabancı Dil 
gibi kültür dersleri verilmektedir. 
Bunun yanı sıra eğitimin, 
1. yılında: Kişiler Arası İletişim, Reklam Teorisi, Temel Fotoğrafçılık, Grafik Resim, 
Sosyal Yapı Analizleri,
2. yılında: İletişim ve Toplum, Sayfa Düzenlemesi, Tanıtım, Metin Yazarlığı, Fotoğraf,
3. yılında: Radyo-Televizyon, Medya Planlaması, Grafik Tasarımı, Piyasa Araştırması, 
Reklam Kampanyaları,
4. yılında: Reklam Filmi Yapım ve Yönetimi, Kamuoyu Araştırmaları, Grafik Resim ve 
Uygulama gibi meslek derslerine yer verilmektedir. Öğrenciler uygulamalı derslerin 
eğitimini okul bünyesindeki atölyeler ile çeşitli işletmelerde alırlar.
Eğitim süresince öğrencilere, reklam kampanyalarının düzenlenmesi, çeşitli sunum 
teknikleri, reklam yazarlığı ve ressamlığı ile benzeri konularda bilgi, beceri ve iş 
alışkanlıkları kazandırılır.
 
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitim sonunda bölüm adı yazılı diploma ve "Reklamcı" unvanı alınır.
 
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Reklamcılar, kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşlarının \'\'Halkla İlişkiler\'\' bölümlerinde, 
reklam ajanslarında çalışabilirler.
Mal ve hizmetlerin çeşitlenmesi sonucu rekabetin artması, reklamcılık sektörüne büyük 
ölçüde gereksinim duyulmasına neden olmuştur. Bu nedenden ötürü, reklamcıların iş bulma 
olanakları oldukça yüksektir. Bayanların bu meslekte çalışma oranları yüksektir.
Reklamcılar eğitimleri süresince edindikleri bilgi, beceri ve iş alışkanlıklarını; fotoğrafçılık 
ve grafikerlik alanlarındaki çalışmalara yönlendirebilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE 
Öğrenciler eğitimleri süresince çeşitli kurum ve kuruluşlardan sağlanan kredi ve 
burslardan faydalanabilirler.
Uygulamalı derslerin eğitimini işletmelerde yapan öğrencilere işletmeler tarafından uygun 
görülmesi halinde bir ücret ödenebilmektedir.
 
EĞİTİM SONRASI
Reklamcı olarak ilk işe başlayanlar aylık asgari ücretin 2-3 katı civarında bir ücret 
alabilirler. Deneyim arttıkça uzmanlık alanları ve kampanya başarıları doğrultusunda 
ücrette, 3-4 kat artış olabilmektedir.
 
MESLEKTE İLERLEME 
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak 
akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent, 
profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Reklamcılar; radyo, televizyon gibi yayın araçlarıyla veya basılı kaynakları tanıtım 
çalışmalarında uzmanlaşabilir, sadece konferans ve seminer düzenleme çalışmalarına 
ağırlık verebilir veya giyim, gıda gibi tek bir sektöre ait reklam kampanyaları hazırlama 
çalışmalarına yönelebilirler.
Anadolu İletişim Meslek Lisesi mezunları, reklamcılık alanında üniversite eğitimine 
yönelmek isterlerse ek puandan yararlanabilirler.
Reklamcılık alanında düzenlenen seminerlere katılarak mesleki gelişim sağlanabilmektedir.
 
BENZER MESLEKLER
 Halkla ilişkiler uzmanı,
 Pazarlamacı.
 
EK BİLGİLER
Reklam; kurumların, pazara sürdükleri ürün ve hizmetlerinin hedef kitleye duyurulması, 
tanıtılması, hedef kitlede olumlu etki, kanaat (imaj), satın alma ve kullanma arzusu 
yaratılması ve hedef kitlenin mal ve hizmetleri yeniden satın almasının teşvik edilmesi 
amacı ile kişisel olmayan yöntemlerle, reklam ortamlarında ve bu ortamlara (Medya) bir 
bedel ödemek suretiyle, kurum, ürün ve hizmetlere ilişkin mesajların geniş kitlelere 
aktarılması faaliyetleridir.
 
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi – 2000, 
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans 
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız İçin Teşekkür Ederim